Kraamafdeling, Partybus, eerste tour - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rebekka Oosterhuis - WaarBenJij.nu Kraamafdeling, Partybus, eerste tour - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rebekka Oosterhuis - WaarBenJij.nu

Kraamafdeling, Partybus, eerste tour

Door: Rebekka

Blijf op de hoogte en volg Rebekka

07 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Hallo iedereen!

Onze eerste stagedagen zitten erop en het was leuk! Het was wel heel erg spannend de eerste dag, maar we kregen tijdens onze kennismaking in het ziekenhuis als tip van Mevr. Chee dat ook al vind je iets niet lekker, of heb je geen zin meer, gewoon slikken! Dus deden we dus ook met ons ontbijtje vandaag! Hierna zijn we met onze fietsjes naar het ziekenhuis gegaan en werd ik lief uitgezwaaid door Jasmijn en Pam toen ik bij mijn afdeling was. Ik ben nu alleen begonnen op de kraamafdeling en hier liggen ongeveer 30 patiënten (zwangere vrouwen) en een stuk of 10 baby's. Ik begon de eerste dag met de patiënten naar de OK brengen. Het viel me meteen al op dat ik veel Nederlandse chirurgen zag staan! We hoorden van Mevr. Chee dat het erg belangrijk was op met iedereen kennis te maken en iedereen gedag te zeggen. Dus de eerste dag heb ik wel een stuk of 40 keer een hand geschud. Elke verpleegkundige wordt hier zuster genoemd. Zo ben ik dan natuurlijk zuster Oosterhuis. Alle zusters zijn hier trouwens erg lief, en wat kunnen ze lachen! Nadat alle patiënten naar de OK waren gebracht en ook weer opgehaald waren, was het tijd om de nieuwe opnames in de dossiers te verwerken. De hoofdzuster gaf me wat korte instructies en daarna mocht ik al zelf aan de slag! Wat ik bijna vergeet te zeggen is dat het ontzettend warm is in onze verpleegpakken aan. We lopen met een lange broek en dichte schoenen, maar gelukkig heeft het ziekenhuis geen ramen waardoor er een constante windkracht 8 staat op de afdeling. Goed te doen! Toen het 13 uur was, was het tijd voor onze eerste warme maaltijd in het ziekenhuis. Alle bakra's (blanke Nederlanders) krijgen hier elke stagedag een gratis warme maaltijd, omdat het ziekenhuis heeft gemerkt dat de Nederlandse stagiaires niet erg veel koken en ook niet zo goed om kunnen gaan met de hitte hier in het ziekenhuis. Het eten was lekker en daarna was het nog maar 1,5 uur werken! Het was toch wel een vermoeiende dag met veel nieuwe indrukken dus ik lag al vroeg in mijn nestje.
Tijdens de tweede stagedag heb ik weer veel zelf mogen doen! Ik mocht lekker zelf aan de slag tijdens de verzorging en in de middag heb ik geleerd hoe hier de rapportages gedaan worden. Ik leer hier erg veel, en ik vind de kraamafdeling heel erg interessant! Ook zijn de baby'tjes natuurlijk ook erg schattig!!

Na de tweede stagedag zijn we 's avonds op de partybus geweest! We betaalde 25 SRD (nog geen €5) per persoon en toen kregen we een ritje van 1,5 uur door Paramaribo richting Havana lounge. Ook zat het drinken in de prijs inbegrepen dus het was heel gezellig! Na 1,5 uur waren we bij Havana lounge aangekomen waar eerst leuke salsamuziek werd gedraaid tot 01:30. Wat kunnen alle mensen hier goed dansen! Toen onze muziek werd gedraaid hebben we nog wat gedanst en om 03:00 was het tijd om een taxi terug te pakken!

Zaterdag (06-02-2016) was het tijd voor onze eerste tour, namelijk de Dolfijnen en Kaaimannen tour! We moesten om 12:30 verzamelen bij Leonsberg waar we op een klein bootje stapje. We waren met een groep van 17 studenten en het paste maar net. Allereerst zijn we naar Fort Nieuw-Amsterdam gegaan, waar we een rondleiding hebben gekregen van onze gids. Het zag er heel mooi uit! Bij fort Nieuw-Amsterdam was ook nog een oude gevangenis met een isoleercel, die we even mochten uittesten. Nadat we hier klaar waren gingen we weer terug in het bootje en gingen we de Suriname rivier waar we dolfijnen konden spotten. Er waren een stuk of 60 dolfijnen te zien, heel mooi!
Vervolgens gingen we naar plantage Rust & Werk waar vroeger rietsuiker werd geproduceerd. Ook stond hier een stal met lieve baby geitjes waar we natuurlijk even mee op de foto moesten. Na een wandeling over de plantage stapte we weer in de boot en gingen we naar een dorpje toe waar we gingen avondeten! We kregen overheerlijke Javaanse bami en nasi en toen iedereen had gegeten kwam onze reisgids aan met een papegaai. Ook hier moesten we natuurlijk even met op de foto. Vervolgens moest iedereen lange kleren aan doen, omdat we door het moeras gingen waar ontzettend veel muggen zitten. We kregen de tip om de "Tropical Bush'' (een soort Surinaamse Deet, die veel beter werkt) op onze kleren te smeren en in onze oren. Volgens mij hebben we het hele moeras vergast met onze Tropical Bush, want ik heb niks gemerkt van de muggen! Toen moesten we in groepjes van 5 in een korjaal stappen. Dit is echt een soort ini-mini bootje die ontzettend wiebelt, en het was 19 uur dus dat betekend hier dat het pikdonker is. Ik zat vooraan dus mijn nagerecht bestond vooral uit insecten. Voordat we in de korjaal stapte kregen we nog uitleg over een hele lage brug die over de rivier stond. Als de kapitein zei ''dokken'' dan moest je meteen heel erg bukken, zodat we onder het bruggetje door paste. Ik kan je zeggen, dit was eng! Het bruggetje was zo laag! Maar gelukkig hebben we het overleefd, maar toen zag ik ons tweede obstakel al; een dijk... Het leek op een soort glijbaan die over de dijk ging en vervolgens weer in de rivier uitkwam. We gingen er met circa 3927 km/h op af en net bovenop de dijk kwamen we tot stilstand, wat hebben wij moeten gillen! Vervolgens moesten we uit de boot stappen om de korjaal over de bult van de glijbaan heen te trekken. Toen konden we weer instappen en gingen we verder met onze tocht. We kwamen een een heel groot stuk rivier terecht waar de zoektocht naar de kaaimannen kon beginnen. De gids scheen met een zaklamp over het water, zodat de oogjes van de kaaimannen zichtbaar werden. Na ongeveer 4728 uur zoeken en 3x in een vissersnet vast te hebben gezeten, hadden wij als enige bootje nog geen kaaiman gevonden dus kregen wij een andere gids op onze boot. En na ongeveer 5 minuten was het raak en hadden we een hele grote kaaiman gevangen! We gingen met de kaaiman aan boord (opa en oma: de kaaiman had een elastiekje om zijn bek), terug naar de dijk waar je met de kaaimannen op de foto kon. Ik heb zelfs een kaaiman in mijn nek gehad! Daarna hebben ze de kaaimannen weer vrijgelaten en gingen we terug in het bootje naar het dorp. Tijdens de rit heeft Pam romantisch in mijn armen gelegen en keken we samen naar de sterrenhemel... haha grapje, we hadden een houten kont dus even liggen was wel goed voor de doorbloeding van onze billetjes!

Toen moesten we nog een uur terug in de boot, met een fles Borgoe (rum) ging de tijd zo voorbij! Toen we weer terug in Leonsberg waren, gingen we nog even met alle Nederlandse stagiaires wat drinken bij Zus en Zo!

XX Rebekka


  • 09 Februari 2016 - 18:08

    Monique:

    Leuk verhaal Rebekka! Fijn dat het zo leuk, leerzaam en gezellig is! X

  • 12 Februari 2016 - 12:13

    Joke:

    Hoi Rebekka , de foto`s en verslagen vinden wij heel leuk. Je hebt best al veel dingen gedaan.
    We wensen je een gezellig week-end.
    groeten Opa Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rebekka

Actief sinds 15 Jan. 2016
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 8263

Voorgaande reizen:

28 Januari 2016 - 14 April 2016

Verpleegkunde stage in Paramaribo, Suriname

Landen bezocht: