Chinese markt, Hermitage Mall, Kennismaking - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rebekka Oosterhuis - WaarBenJij.nu Chinese markt, Hermitage Mall, Kennismaking - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rebekka Oosterhuis - WaarBenJij.nu

Chinese markt, Hermitage Mall, Kennismaking

Door: Rebekka

Blijf op de hoogte en volg Rebekka

02 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal!

Op zaterdag (30-01-2016) hebben we lekker gefietst door Paramaribo. We zijn hier langs de waterkant gefietst en we zijn naar het centrum gegaan. Het fietsen hier is best wel gevaarlijk. We moeten namelijk nog steeds wennen aan het feit dat het verkeer hier links rijdt. Dit is vooral erg wennen met het oversteken van de weg. We kijken echt 6 keer voordat we oversteken, aangezien de Surinamers hier nogal flink doorrijden, vergeleken met Nederland. Tijdens onze fietstocht zijn we langs het Onafhankelijkheidsplein en het Presidentieel paleis gefietst. Ook hebben we de St. Petrus en Paulus kathedraal gezien. Deze kerk is in 1883 gebouwd en is het grootste houten gebouw in Suriname.
In de avond hebben we voor het eerst hier gekookt. Er is hier niet veel vlees te vinden dus we hadden een vegetarische spaghetti gemaakt. 's Avonds hebben we de hele tijd spelletjes gedaan. Toen we bijna gingen slapen wilde ik even uit het raam kijken of de Chinese Markt al werd opgezet aangezien die een meter van ons huis afstaat. Ik deed het raam open, maar blijkbaar stond ons alarm er al op. Het alarm ging KEI HARD af en Pam, Jasmijn en ik kregen zowat alle 3 een hartaanval. Gelukkig kregen we na ongeveer 30 seconde (het leken wel een paar minuten) het alarm uit. Toen waren we nog steeds zo bang dat we heel snel naar boven rende. Toen we nog steeds met hartkloppingen op onze kamer zaten, kwamen we erachter dat onze waardevolle spullen nog beneden lagen. Gelukkig ging onze held Pam voorop en mocht ik in het midden. Toen we beneden waren gingen we weer naar boven met onze laptopjes in de hand (en een andere volgorde van wie er vooraan in het rijtje mocht lopen) ook dit bleef eng, dus we rende weer heel hard naar boven. Ik heb die nacht niet meer echt fijn kunnen slapen...

De volgende ochtend (31-01-2016) was de Chinese markt er dan wel. De markt is echt zo dichtbij, het is echt letterlijk een meter van ons huis af. We hebben hier even een rondje over gelopen, maar zoals de naam al zegt er zijn heel veel Chinese producten zoals gebraden kippenpoten etc. we hebben wel een leuke groente kunnen scoren, en die heet ''Poe''. Het is een soort komkommer-achtig ding, maar je moet het bakken met vlees en tomaten. Verder hebben we deze dag nog een Surinaamse simkaart gekocht en een abonnement bij het Zin Resort zwembad! Nu kunnen we voor 200 SRD (€35) onbeperkt zwemmen voor een maand lang! 's Avonds zijn Jasmijn en ik nog een pannenkoek gaan eten bij een restaurant in onze straat, lekker!

Op maandag (01-02-2016) heb ik mijn laptop oplader kapot getrokken, dus dat was best wel een groot probleem. We zijn daarom naar de Hermitage Mall geweest. Dit is een winkelcentrum en daar zat gelukkig ook een elektronica winkel. Ik heb gelukkig een nieuwe oplader kunnen kopen! In de avond hebben we rijst met kousenband gemaakt, dit was best lekker!

Vandaag (dinsdag 02-01-2016) hadden we ons kennismakingsgesprek in het ziekenhuis! We hadden er alle 3 veel zin in, maar het was ook best wel spannend. We hadden een gesprek samen met nog 2 nieuwe Nederlandse stagiaires. We mochten onze voorkeuren opgeven voor de afdelingen waar we stage wilden lopen. Ik mag de komende 5 weken op de kraamafdeling werken, daarna 3 weken op de zuigelingen afdeling op de kinderafdeling en daarna de kinderafdeling voor de wat oudere kinderen! Ook mogen we 2 dagen mee lopen op de OK en de IC, hier heb ik ook erg veel zin in, aangezien dit in Nederland bijna niet mogelijk is! Morgen is onze eerste stage dag, we beginnen elke maandag t/m donderdag om 7 uur en we zijn om 15 klaar. Op de nationale feestdagen van Suriname zijn wij vrij!

Zometeen gaan we voor het eerst ons eten afhalen, want dat schijnt hier ook heel erg populair te zijn, ik ben benieuwd!

• 03 Februari 2016 - 07:15

Nadine:

Succes vandaag met je stage...je gaat dat goed doen...zal echt wel weer een nieuwe ervaring zijn. Leuk dat je je voorkeur kon opgeven en dat er ook naar geluisterd werd. Geniet ervan !!